Sondaje 6

Din ceea ce stiu pana in prezent despre UMK, daca un prieten ar dori sa studieze la o Universitate privata si mi-ar cere parerea in privinta UMK
 
CONSIDERATII ASUPRA FILOZOFIEI CHINEZE A DREPTULUI

Autor: Bjarne MELKEVIK

Editura:  Cugetarea

Cod ISSN: 1221-4876, pp. 60-69

Rezumat:

Discutând problema filozofiei dreptului în China, autorul articolului observă că, până de curând, în China nu a fost elaborată o metodologie sau o ştiinţă juridică, neexistând nici profesie şi nici cultură juridică. În spiritul filozofiei utilitariste care domină gândirea chineză – un utilitarism umanist, doi au fost pilierii „filozofiei legale” (filozofiei legilor): confucianismul şi legismul.

Mai mult decât legismul (Fa chia), care era autoritar şi foarte punitiv până la cruzime, confucianismul (Ju chia), care a modelat cel mai mult filozofia dreptului în China, pleacă de la premiza că omul este bun de la natură. Este deci nevoie să facem totul pentru a restaura şi apoi a ameliora această bunătate, observând riturile şi respectând „însuşirile” tuturor lucrurilor. Noţiunea de li este fundamentală în tradiţia conficianistă şi ea reprezintă referinţa empirică la corpul de cutume care dirijează mersul societăţii în spiritul virtuţii şi al indulgenţei. În decursul istoriei sale, unii împăraţi au încercat să facă o simbioză între confucianism şi legism, în sensul că legile, cu principiul lor hsing (pedeapsă după lege) erau destinate pentru poporul de rând, iar li pentru clasa superioară, deoarece pentru aceştia legea este ceva dezonorant.

Confucianismul a constituit ideologia de stat (şi religia de stat) a Chinei până în veacul trecut. De abia odată cu revoluţia republicană din 1911, se stabileşte în această ţară un sistem nou, modern de legislaţie. Problema actuală a Chinei, mai ales după evenimentele din iunie 1989, este necesitatea instituirii, pentru prima oară în istoria sa, a unui veritabil stat de drept.

Ultima actualizare în Miercuri, 14 Septembrie 2011 16:40